۱۳۹۱ شهریور ۱۱, شنبه

رویترز: ایرانسل پوششی برای دور زدن تحریمهاست


آن طور که در اخبار آمده بود MTNدر حال باج دادن به آمریکا ست تا بتونه پوت های بلوکه شده اش را بگیره

این شرکت در حال رایزنی با وزارت خزانه داری آمریکا بر سر دریافت اجازه نقل و انتقال میلیونها دلار سود مشارکت در پروژه مخابراتی ایرانسل است که بخاطر تحریمهای مالی آمریکا علیه ایران، نقل و انتقال این پولها ناممکن شده است

شرکت گروه «ام تی ان»، بزرگترین شرکت مخابراتی آفریقای جنوبی ۴۹ درصد از سهام «ایرانسل» را در اختیار دارد، تحریم ها علیه ایران را نقض کرده است.

 به گزارش خبرگزاری رویترز اسنادی داخلی از شرکت مخابراتی «ام تی ان» آفریقای جنوبی را مشاهده کرده  که بر اساس آن، این شرکت تهیه و تدارک فن آوریهای مخابراتی آمریکایی را که فروش آن به ایران تحریم شده ، توسط فروشندگان خارجی به ایران طرح ریزی کرده است.

 هم اکنون که شرکت مخابراتی چندملیتی آفریقای جنوبی در چندین جبهه، از جمله تحقیقات پلیس این کشور مبنی بر نحوه برنده شدن این شرکت در مناقصه شرکت مخابرات ایران و اتهام دادن رشوه به مقامات ایران، در حال دفاع از خود است، با دردسرهای جدیدی مواجه شده است.

 این شرکت در حال رایزنی با وزارت خزانه داری آمریکا بر سر دریافت اجازه نقل و انتقال میلیونها دلار سود مشارکت در پروژه مخابراتی ایرانسل است که بخاطر تحریمهای مالی آمریکا علیه ایران، نقل و انتقال این پولها ناممکن شده است. مدیر اجرایی شرکت «ام تی ان» در گفتگو با مقامات آمریکایی اصرار دارد که تحریمهای آمریکا علیه ایران نباید دامن شرکتهای غیرآمریکایی را بگیرد.

 صدها صفحه اسناد داخلی «ام تی ان» که رویترز مشاهده کرده است، نشان می دهد که کارمندان این شرکت جلسه های معرفی و توجیه برگزار کرده و گزارشهایی نوشته اند که نشان می دهد آنها آشکارا راههای دور زدن تحریم فن آوری مخابراتی آمریکایی را برای انتقال به ایران بحث کرده اند. این اسناد همچنین شامل بحثهایی درباره عواقب احتمالی افشا شدن دور زدن تحریمها می باشد.

 تجهیزات انتقالی به ایران توسط این شرکت آفریقای جنوبی شامل فن آوریهایی از شرکتهای امریکایی از جمله «سان ماکروسیستم»، «اوراکل کورپ»، «اینترنشنال بیزنس ماشینز کورپ»، «ای ام سی کورپ»،«هولت پاکارد» و «سیسکو سیستمز» بوده است.

 این شرکتهای آمریکایی می گویند که نمی دانسته اند مقصد نهایی فروش محصولات آنها که کاربردهای گوناگونی از استراق سمع مکالمات تلفنی، پست صوتی گرفته تا نظارت بر پیام کوتاه، اس ام اس، کشور ایران بوده است.

 رویترز می نویسد که اسنادی که ملاحظه کرده است به خوبی نشان می دهد که شرکت «ام تی ان» دقیقا می دانسته است که این فن آوریهای آمریکایی به ارزش میلیونها دلار برای ایران تحریم شده است.

 علاوه بر شرکت مخابراتی آفریقای جنوبی، آمریکا هم اکنون تحقیقات گسترده ای را بر روی احتمال مشارکت شرکت «ز تی ای» چین در انتقال تجهیزات و فن آوریهای مخابراتی تحریم شده آمریکا به ایران آغاز کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر